
طرح X7 يا خودرو ملي يكي از طرحهاي بنيادي و زيربنايي صنعت خودروسازي كشور است كه در سالهاي اخير با هدف دستيابي به دانش فني طراحي و توليد خودرو در شركت ايران خودرو در حال اجرا ميباشد. مهندس سيد محمد طباطبايي رييس جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف با بيان اين مطلب، افزود: در اين طرح براي نخستين بار در تاريخ خودروسازي كشور، خودرويي به بازار عرضه ميگردد كه كليه مراحل طراحي اوليه، مدلسازي، ساخت نمونه، طراحي و ساخت قالبها و ابزارهاي توليد انبوه آن با تكيه بر فكر و دانش مهندسان و متخصصان داخلي و به كار گيري تكنولوژي و دانش روز دنيا انجام و در حال اتمام ميباشد كه در اين ميان پژوهشگران جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف نيز سهم بسزايي داشتهاند. وي افزود: از آنجا كه طراحي اين خودرو با استفاده از نرمافزارهاي پيشرفته مدلسازي و طراحي مطرح در صنعت خودروسازي انجام گرديده، لذا به دليل داشتن مدل و اطلاعات كامپيوتري قطعات CAD DATA اعمال تغيرات و ايجاد تنوع در مدلهاي خودرو جهت عرضه به بازار به راحتي امكانپذير ميباشد. مهندس طباطبايي با اشاره به اين كه ابزار و قالب در توليد و ارايه محصولات جديد نقش اساسي و تعيينكنندهاي را در صنعت خودروسازي ايفا مينمايد،گفت: بر همين اساس پروژه طراحي و ساخت قالبها به عنوان يكي از مهمترين پروژههاي توليد خودرو ملي تعريف گرديد و تكولوژي كامپيوتري CAD/CAM جهت طراحي و ساخت قالبها و ابزارهاي خط توليد خودرو استفاده شد. در اين روشها به دليل استفاده از اطلاعات كامپيوتري قطعات، پروسه طراحي و ساخت قالبها از سرعت و دقت بالايي برخوردار ميباشد. رييس جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف گفت: جهت اجراي پروژه طراحي و ساخت قالبها و ابزارهاي كنترلي (پنل گيج) قطعات خودرو فوق از سه شركت داخلي و يك شركت خارجي دعوت به عمل آيد، به طوري كه از مجموع 500 دست قالب ساخته شده براي اين پروژه 210 دست قالب (42 درصد) از خارج كشور توسط شركت ميازو ژاپن و 290 دست قالب (58 درصد) در داخل كشور توسط شركتهاي قالبهاي صنعتي ايران خودرو، قالب وجيگ ايران خودرو و جهاددانشگاهي صنعتي شريف طراحي و ساخته شد كه در اين بين جهاددانشگاهي با مديريت طراحي و ساخت 160 دست قالب و 85 دست پنل گيج بيش از 55 درصد از قالبهاي ساخت داخل و 46 درصد كل پنل گيجهاي پروژه خودرو ملي را بدون اعزام كارشناس به خارج از كشور و انتقال تكنولوژي و حتي بدون به كارگيري كارشناسان خارجي كه در اجراي پروژه در شركتهاي تابعه ايران خودرو همكاري داشتند، به انجام رسانيد. از موفقيتهاي چشمگيري كه جهاد در اين پروژه كسب نمود ميتوان به اخذ مجوز از شركت ميازو جهت تاييد و تغيير طرحهاي تاييد شده توسط آن شركت نام برد. مهندس طباطبايي خاطرنشان كرد: از جمله ويژگيهاي مهم اجراي پروژه فوق توسط جهاددانشگاهي ميتوان به مواردي چون: ايجاد بستر مناسب براي رشد و ارتقاي دانش فني سازندگان داخلي با گسترش داخلي با گسترش روش CAD/CAM در صنعت قالبسازي كشور، جلوگيري از انتقال طراحي و ساخت 32 درصد از قالبها و 46 درصد پنل گيجهاي پروژه خودرو ملي به خارج از كشور، انجام پروژه در زمان محدود با تلاش شبانهروزي و حركت جهادي، طراحي و ساخت بيش از 55 درصد از قالبهاي ساخت داخل خودرو ملي، طراحي و ساخت بيش از 46 درصد از پنل گيجهاي قطعات خودرو ملي براي نخستين بار در كشور و فراهم شدن بستر مناسب براي انجام فعاليتهاي تحقيق و توسعه، طراحي و ساخت محصولات جديد اشاره كرد.
منبع:
ایسنا









